.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
همسرشهیدنواب: نفت را نواب ملی کرد، نه مصدق

نیره اعظم نواب احتشام رضوی در گفت‌وگو با ایلنا، با تاکید بر شجاعت همسرش، وی را عامل اصلی ملی شدن صنعت نفت می‌داند.

همسر نواب صفوی با اشاره به شعور اجتماعی بالای همسرش تصریح کرد: نفت را نواب ملی کرد، نه مصدق؛ وقتی رزم‌آرا گفت «ایرانی‌ها لوله هنگ [آفتابه] هم نمی‌توانند درست کنند» مصدق نماینده مجلس بود، اما نواب در پاسخ به این سخن او گفت تو لایق زمامداری نیستی و کناره‌گیری کن و اگر پس از سه روز نرفتی خودمان تو را می‌فرستیم! لذا خلیل طهماسبی شاهرگ استعمار را قطع می‌کند نه مصدق اما آنها ملی کردن را به اسم خودشان گذاشتند در حالی مصدق را عده‌ای بت کردند.

وی ادامه داد: مصدق در حالی که به نواب قول داده بود در دوران نخست‌وزیری اصول اسلامی را رعایت کند کارخانه مشروب‌سازی تاسیس کرد و آن را تعطیل نکرد. از سوی دیگر در زمان حکومت مصدق نواب 22 ماه زندان بود که در همانجا نیز فعالیت اجتماعی داشت.

نیره اعظم نواب احتشام رضوی به مناسبت سالگرد شهادت شهید نواب صفوی با اشاره به حرکت این شهید در اعدام انقلابی احمد کسروی اظهار داشت: «نواب در سن 19 و 20 سالگی که در نجف درس می‌خواند با کسروی که آیینی به نام پاک دینی ابداع کرده و به تمسخر ائمه می‌پرداخت و به فتوای علما مفسد فی‌الارض بود، آشنا شد و خشم زیادی وی را گرفت، لذا به علمای بزرگی چون علامه امینی مراجعه می‌کند و در خصوص حکم این فرد سوال می‌کند که آنها پاسخ می‌دهند قتل کسروی بر هر مسلمان واجب است».

وی افزود: پس از این پاسخ، نواب سخنرانی کرده و پس از آنکه یکی از مراجع به وی مبلغی پول می‌دهد راهی ایران می‌شود و در بدو ورود طی یک سخنرانی در آبادان از سکوت مردم انتقاد می‌کند و سپس در تهران وارد مکتب کسروی شده و وی را محکوم می‌کند که در پی سخنان وی 16 نفر از شاگردان کسروی طرفدار نواب شدند اما در نهایت کسروی نصیحت‌های او را نپذیرفت.

احتشام رضوی با تاکید بر شجاعت شهید نواب به خاطر ایستادگی در مقابل کسروی خاطرنشان کرد: دو تن از دوستان نواب، کسروی را از بین بردند و همان افراد توسط حکومت زندانی شدند، اما پس از آنکه 5 هزار نفر طرفداران فدائیان اسلام پشت در زندان تجمع کرده و خود را شریک جرم آن دو نفر خواندند آنها آزاد شدند و نواب هم به نجف برگشت.

همسر شهید نواب با اشاره به نبوغ فکری همسرش گفت: وی در سن 15 سالگی به دانشگاه رفت و گستره فکرش نیز همه جهان بود؛ به طور مثال در دانشگاه مصر در جمع حدود 70 هزار نفر از جمله رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مصر سخنرانی کرد او نه‌ تنها می‌خواست که سرزمین‌های اسلامی از سلطه بیگانگان بیرون آیند بلکه خواهان آن بود که همه‌جا تحت سلطه اسلام باشد و از سویی او به قدری هوشیار بود که با نگاه به چهره یک فرد باطن او را می‌خواند و در نهایت اینکه از هیچ‌کس جز خدا نمی‌ترسید.

احتشام رضوی در پاسخ به این سوال که ارتباط نواب با علما چگونه بود و آیا در کارهایش با آنان هماهنگی داشت؟ خاطرنشان کرد: حضرات آیات صدر (پدر امام موسی صدر)، فیض و حجت عاشق نواب بودند و طبیعتا او با مراجع و علما هماهنگ بود، اما خودش هم مجتهد بود که علامه امینی هم تصدیق می‌کند که نواب شاگرد من بود.

وی با اشاره به اینکه نواب در زمان رضاخان به دلیل فعالیت‌هایش در دانشگاه مورد برخورد قرار گرفت، ادامه داد: هم‌اکنون سیدحسن نصرالله در لبنان در مقابل صهیونیسم می‌ایستد و همه نیز از آنها حمایت می‌کنند و چنین شخصیت‌هایی همیشه استثناء هستند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

تورش واش 28 دي 1388
سر سفره مون که نیومد حالا شما هم مدعی بشو ! کی به کیه !!!!!!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.623 seconds.